Differentiëren binnen de groep (omgaan met verschillen) Op je eigen niveau en toch samen! Op de Bonifacius wordt adaptief onderwijs gegeven. Dit betekent doelbewust afstemmen van de onderwijsleersituatie op verschillen tussen leerlingen in dezelfde leergroep. Deze vorm van differentiatie speelt zich dus af binnen één en dezelfde klas, onder verantwoordelijkheid van één leraar (of duo van leraren). Wij differentiëren op leerstof en werktempo. Differentiëren op leerstof Leesonderwijs In groep 3 werken de kinderen met de methode Veillig Leren Lezen. Deze methode werkt met twee verschillende leerlijnen (zon - maan). De leerlingen met een normale leesontwikkeling volgen de maan-leerlijn, de kinderen met een moeizame leesontwikkeling volgen de maan-leerlijn maar krijgen daarnaast verlengde instructie van de leerkracht. De leerlingen die al beschikken over de volledige letterkennis volgen de zon-leerlijn. Deze leerlingen werken veelal zelfstandig in leesboekjes en werkboekjes met de leerstof op een hoger niveau. De leesboekjes van de zon-leerlingen hebben een relatie met de leerstof van de rest van de groep. Dit zorgt ervoor dat de leerlingen wel betrokken blijven bij de rest van de klas, terwijl ze toch voldoende uitdaging krijgen in leermaterialen op hun eigen niveau. Vanaf groep die wordt er bij de technisch leesmethode ook gewerkt met bovenstaande verschillende leerlijnen. Rekenonderwijs Met rekenen wordt er gewerkt met drie verschillende leerlijnen . De leerlingen met een normale rekenontwikkeling volgen de twee-ster leerlijn. Zij kunnen na de instructie over de nieuwe leerstof aan de slag met de verwerking van de twee-ster opdrachten. De kinderen met een moeizame rekenontwikkeling krijgen naast de klassikale instructie nog een verlengde instructie om de kern van de les in een apart bijwerkboek samen met de leerkracht door te nemen. De kinderen die het rekenonderwijs heel snel eigen maken en uitdaging nodig hebben doen mee met de korte klassikale instructie over de nieuwe leerstof en gaan daarna de moeilijke verwerkingsstof maken die bij de drie-ster hoort. Daarnaast zijn er uit de drie-ster groep die compacten. Dit betekent dat de leerstof om te automatiseren komt te vervallen, waardoor zij sneller door de leerstof gaan. Tijd die hierdoor vrij komt kan ingezet worden voor werken in een pluswerkboek van rekenen, voor vakken waar het kind juist moeite mee heeft of is het mogelijk om in samenspraak met leerkracht en kind een verbredingsopdracht te kiezen. Differentiëren op werktempo Ook op werkhouding en werkaanpak verschillen de kinderen. De concentratieboog is nog niet bij iedereen het zelfde. Kinderen die hier moeite mee hebben, worden oa geholpen met de beertjes aanpak of het stippe-stappen plan. Ook kan het zijn dat de afspraak wordt gemaakt dat een kind van elke opdracht 3 van de 5 sommen of zinnen doet. |